RSS

Welcome to my Blog
Hope you enjoy reading.

Sunday, December 27, 2009

MERABA-RABA MENCARI ILMU

Kenapa ulama dulu boleh bergerak cergas dengan menzahirkan karya-karya bermutu dalam bidang agama? Kenapa ulama-ulama dulu mampu melakukan penterjemahan kitab-kitab Arab lama dengan baik dalam usaha untuk perkembangan syiar Islam?

Ulama-ulama sekarang nampak semacam tidak ada insiatif untuk sama-sama mengembangkan syiar Islam di kalangan umat, dan kalangan penduduk negara ini. Kitab-kitab agama yang dikarang oleh ulama-ulama besar di zaman silam di dalam bahasa Arab masih tersimpan dalam almari dan di perpustakaan. Dalam kitab-kitab tersebut terlalu banyak mutiara ilmu yang sangat tinggi nilainya masih terpendam begitu sahaja. Golongan ulama kita sepatutnya mengikuti jejak langkah para ulama silam tanah air seperti Tok Kenali, Syeikh Daud Patani, Syeikh Ahmad Patani dan beberapa yang lain yang berjaya menghasilkan karya bermutu dalam bidang penulisan ilmu agama.

Ulama-ulama sekarang sekadar bersyarah sahaja di sana sini "mengampu" sana mengampu sini, tetapi tidak berminat untuk menambahkan khazanah ilmu agama untuk generasi ini dan akan datang. Sepatutnya mereka mengambil alih fungsi ulama-ulama dulu dan cendiakawan Islam dengan menggerakkan bidang persuratan menulis atau pun menterjemahkan kitab-kitab lama dalam bahasa Arab ke bahasa Melayu untuk dibaca dan dipelajari oleh generasi sekarang dan akan datang. Itulah sebabnya ilmu agama semakin hari semakin pudar kerana tidak ada bahan -bahan yang bermutu tinggi dalam bentuk buku tersebar dalam masyarakat kita sekarang. Kalau pun yang ada hanya hanyalah buku-buku doa yang menceritakan mengenai kelebihan doa itu dan ini, dan mengenai hal-hal fardu ain dan ini sudah terlalu banyak dalam pasaran sekarang.

Dalam negara ramai para ulama yang boleh malah fasih berbahasa Arab. Ini adalah pengajian mereka di luar negeri seperti di Mesir, Arab Saudi dan negara-negara Arab lainnya. Mereka ini bukannya belajar setahun dua, malah bertahun-tahun mereka belajar bahasa Arab. Tentulah mereka ini boleh menterjemahkan kitab-kitab Arab lama. Ulama-ulama besar seperti Ibnu Taimiyah, Ibnu Qayyim, Muhamad Abdul Wahab, Imam Al-Ghazali banyak mengarang buku-buku yang boleh diterjemahkan. Imam-imam mazhab juga banyak mengarang buku. Pelbagai aspek ilmu agama yang dikarang oleh mereka, tetapi semua kitab-kitab besar itu berada diperpustakaan dalam bahasa Arab.

Begitu juga dengan kitab-kitab Imam Syafi'i. Beliau mengarang berpuluh-puluh kitab agama, tetapi para ulama tempatan belum menterjemahkannya dalam bahasa Melayu. Kecuali kalau kita ke Indonesia, dan pergi ke kedai-kedai buku seperti Gunung Agung, Wali Songo akan temui banyak kitab Imam Syafi'i yang sudah diterjemahkan dalam bahasa Indonesia. Berbagai-bagai jenis kitab ilmu agama. Pelbagai aspek seperti Hadis, Fiqh, Tauhid yang dipecahkan pula dalam pelbagai cabang menyebabkan kita tidak mahu keluar dari kedai buku tersebut.

Membaca sekali imbas, barulah kita tahu rupa-rupanya terlalu banyak ilmu lain yang kita belum tahu dan belum belajar . Bab sembahyang sahaja, ada yang kita tidak tahu selok belok lainnya. Misalnya, dalam bab "Panduan Hukum Islam," Dalam kitab ini yang ditulis dalam bahasa Arab oleh Ibnu Qayyim yang kemudian diterjemahkan dalam bahasa Melayu, kita dapati terlalu banyak panduan-panduan bagi umat Islam dalam membentuk hukum-hukum agama.

Buku-buku jenis macam inilah yang tidak ada dalam negara kita. Kalau yang dikarang oleh ulama-ulama pun mereka yang tahu menulis, hanyalah buku-buku kelebihan membaca Yassin, kelebihan membaca doa itu dan ini, kelebihan membaca surah-surah tertentu yang dibuat dalam bentuk risalah. Buku-buku yang boleh kita jadikan rujukan dalam bidang hukum agama tidak ada dalam pasaran. Sebagaimana yang kita maklum bahawa anugerah Allah s.w.t. yang terbesar bagi hambanya untuk mencapai kebahagian dunia dan akhirat adalah ilmu yang manfaat dan amal salih. Kedua hal ini merupakan titik tolak dalam melihat klasifikasi hamba Allah yang mendapat rahmat dan yang mendapat celaka. Kabaikan dan keburukan dapat dibezakan secara tegas dengan kedua hal itu.

Ilmu berkait rapat dengan perbuatan, dan ilmu pula dapat memberi syafaat kepada perbuatan, dan kemuliaan ilmu sangat bergantung kepada objek ilmu tersebut, sebagaimana ilmu yang bermanfaat terletak pada hukum-hukum manusia. Kita tahu hal ini, dan para ulama juga tahu tentang pentingnya ilmu kepada manusia. Apa pun yang mahu kita kerjakan, kita buat dan amalkan, semua mesti ada ilmu. Ilmu ini biasanya ada dalam kitab-kitab yang diabadikan atau pun dirakamkan oleh para ulama atau pun para ilmuan Islam. Dari dalam buku-buku tersebut, bersinarnya mutiara yang sangat tinggi nilainya untuk kita semua yang tahu bahasa-bahasa lain. Kalau kita dengar ceramah menerusi TV yang disampaikan oleh tokoh-tokoh ilmuan Islam kita, tentulah kita menyangka banyaknya buku-buku agama yang ditulis oleh mereka berdasarkan apa yang dicakapkan oleh mereka.

Tetapi bila kita masuk dalam masyarakat buku, kita tidak temui sebarang buku sama ada yang ditulis atau pun yang diterjemahkan atau pun yang ditulis semula oleh ilmuan-ilmuan Islam kita. Apakah mereka tidak tahu? Apakah mereka tidak punya ilmu? Ini mustahil, kerana mereka mempunyai lautan ilmu yang mendalam dan ilmuan Islam. Mereka belajar di luar negeri. Mereka menghabiskan usia mereka dengan balajar bahasa Arab, dan pembelajaran agama, tentulah mereka bijak dan berilmu tinggi dan luas.

Soalnya, mengapa mereka berdiam diri membiarkan masyarakat Islam meraba-raba? Jawapannya ada pada ulama kita dan ilmuan Islam kita.

Sekadar renungan!!!!!

Sumber: (Hidayah 2006)

0 comments:

Post a Comment

The Dominion